Thyme merupakan herba yang mampu untuk menyembuhkan sebilangan penyakit. Thyme dikatakan dapat meningkat aliran air kencing, merawat senggugut dan simptom PMS.

Thyme juga digunakan sebagai tonik yang sangat baik untuk stress, migrain, kemurungan dan masalah lain pada sistem saraf serta digunakan juga untuk merawat jangkitan pada usus dan paru-paru.

Teh herba thyme adalah minuman kesihatan yang popular. Thymol yang terdapat dalam thyme adalah antioksidan yang kuat yang boleh membantu meningkatkan lemak yang sihat dalam sel-sel otak.

Berkumur dengan air suam thyme dan minum teh thyme boleh membantu melegakan batuk, sakit tekak dan gejala bronkitis. Teh thyme sering disyorkan oleh pengamal perubatan herba untuk menggalakkan penghadaman yang baik serta melegakan kembung dan senak perut. Ia juga boleh membantu melegakan kekejangan usus.

Pengambilan thyme dengan kuantiti yang banyak boleh menyebabkan kesan sampingan seperti gangguan fungsi tiroid dan juga keracunan. Simpton kurang serius adalah akan muntah, cirit birit dan pening.

Cara pengambilan Herba Thyme:

  1. Rendam 2 tsp thyme ke dalam 1 cawan air panas (tutup cawan) selama 10 minit. 
  2. Tapis dan minum 3 kali sehari selepas makan.


Herba boleh berinteraksi dengan ubat-ubatan dan menyebabkan kesan sampingan. Dapatkan nasihat doktor jika bercadang untuk mengambil mana-mana herba untuk setiap hari atau untuk tempoh masa yang panjang, terutama jika anda sedang mengambil ubat atau sedang menjalani rawatan perubatan.