Pernah tak anak anda menolak pemberian susu dan makanan? Biasanya anak yang enggan minum susu atau makan sebarang makanan sedang menghadapi masalah kesakitan di bahagian mulutnya. Periksa hal ini!

Biasanya kesakitan di bahagian mulut si kecil adalah disebabkan oleh jangkitan-jangkitan virus yang mengakibatkan ulser. Menurut Dr.Mohamed Nazir Abu Bakar, Pakar Pediatrik, kadang-kadang ada juga ruam atau blisters pada tangan dan kaki seperti penyakit tangan, kaki dan mulut.

Ia juga boleh disebabkan oleh jangkitan yang dipanggil oral trush atau oral candidiasis. Jangkitan ini disebabkan oleh kulat yang kebiasaannya berpunca daripada kesan susu yang mendap pada mulut.

Ulser juga boleh bermula dengan trauma atau luka pada mulut yang disebabkan oleh amalan mengambil makanan yang kasar dan tajam atau luka semasa menggosok gigi dan sebagainya.

Lazimnya ulser tidak merbahaya dan boleh pulih dengan sendiri dalam beberapa hari.

Namun yang demikian, jika kanak-kanak yang lebih kecil usianya, ia mungkin boleh menimbulkan kesakitan sehingga membuatkan si kecil menolak segala makanan dan minuman.

Kanak-kanak yang mengalami masalah ini berisiko untuk kurang hidrat dan menjadi semakin lemah jika ada jangkitan yang berserta dengan demam.

Rawatannya simtomatik sahaja iaitu kurangkan kesakitan dengan gel atau semburan mulut kepada kanak-kanak yang enggan makan dan minum. Bagi yang terhidrat, mungkin perlukan IV drip untuk seketika.

Kebersihan mulut amat penting terutamanya kepada si kecil yang sering memasukkan benda ke dalam mulut, tambahan pula jika tangannya tidak bersih. Berkumur dengan air selepas makan dan minum terutamanya susu yang diminum oleh kanak-kanak adalah satu amalan yang baik untuk dilakukan bagi mengelakkan ulser mulut.

Jika ulser itu berlarutan lama dan sering berulang, pemeriksaan teliti harus dilakukan ke atas penyakit-penyakit lain. Mungkin terdapat masalah kekurangan zat atau khasiat seperti asid folik dan vitamin B12.