Kentut Vagina. Salah satu permasalahan wanita yang lepas bersalin. Disini kami simpulkan kenapa permasalahan kentut vagina boleh berlaku.


  1. Minum banyak air kosong untuk tambah susu katanya. Sedangkan banyak resepi air herba yang boleh bantu tambahkan susu dalam masa yg sama elakkan urat ibu masuk angin; contohnya air Akar Herbanika NR. Paling tidak air rebusan kurma merah atau halba. 
  2. Bersejuk. Kipas angin ditala ke muka. Kipas siling buka sampai lima. Tambah lagi air cond sampai beku kaki tangan. Alasan? Takut anak panas. Kelakar. Sebab apa? Sebab air ketuban dalam perut pun lebih kurang 36.7°C. 
  3. Langgar Pantang makan benda berangin. Pemakanan seperti jus pegaga, kurma merah, halba, dan pemakanan sunnah yang diamalkan secara istiqamah seperti susu kambing, habatus sauda, madu dan sebagainya dapat menghindarkan dari kentut vagina
  4. Tidak amalkan pemakanan herba yang membantu menyihatkan urat rahim. Kuno, pahit, busuk antara alasan ubat herba digantikan dengan jus dan tablet2 vitamin. Darah perlukan urat untuk bergerak dalam badan. Organ badan perlukan darah untuk "bernafas". Sayangnya...pemulihan urat tidak dijaga menyebabkan tiada win2 situation dalam badan antara organ badan, darah dan urat ini. 
  5. Menggunakan rahim sebelum sembuh sepenuhnya. Urat2 yang sakit ini sangat2 memerlukan rehat akan tetapi ditekan dengan pelbagai aktiviti yang semakin membuatkan otot dan urat rahim tenat dan kendur. Ibu2 yang berjimak dalam tempoh 44 hari berpantang, yang rajin berjalan dan berdiri, mengangkat benda berat dan membuat kerja2 rumah yang extreme sebenarnya mengundang celaka pada badan sendiri. 

Wanita yang mengalami masalah angin pada faraj disarankan mengambil langkah-langkah berikut :

  1. Berdehem selepas membuang air kecil.
  2. Membasuh kemaluan dengan sempurna.
  3. Mengelap faraj sehingga kering dan menutupi ruang kemaluan dengan tisu, kain atau menutupi ruang dengan rapat menggunakan tuala pelekat yang nipis dan bersih.
  4. Kemudian memakai seluar dalam yang kemas agar udara tidak boleh keluar masuk