Semalam tular satu post berkenaan dengan satu makanan yang kita selalu nampak di pasaraya iaitu baby carrot. Ia dipanggil sebagai ‘Baby carrot’ disebabkan saiznya yang kecil walaupun ia sebenarnya berasal dari lobak biasa.

Post tersebut seperti di bawah.
“Baby carrot” biasa kita jumpa dekat supermarket. Buat yang tengah ON diet dan mak2 yang ada baby tu memang suka lah…Posted by Nana Ruzanna on Isnin, 2 Julai 2018

Baby carrot menjadi salah satu makanan yang dihidangkan oleh ibubapa kepada anak-anak mereka kerana saiznya yang kecil memudahkan kanak-kanak makan lobak tersebut.

Terdapat dua jenis ‘baby carrot’ iaitu:

  1. Daripada lobak yang diambil sebelum ia menjadi besar dan matang. Maksudnya, lobak itu dipetik semasa saiznya masih kecil lagi 
  2. Daripada pemprosesan lobak yang sudah besar


Tular satu post berkenaan baby carrot ini kerana:

  1. Ia dihasilkan daripada lobak yang di tidak boleh dijual pada bentuk asalnya. Kerana bentuk asalnya pelik menyebabkan ramai orang tidak membelinya.
  2. Lobak tersebut dicuci dengan air yang bercampur dengan klorin.


Kedua-dua perkara ini adalah benar. Tapi kita kena ulas satu persatu agar kita faham dan kita sedar adakah ia berbahaya ataupun tidak memakan lobak ini.


Sejarah ‘Baby Carrot’
Pada tahun 1986, kebanyakan lobak yang mempunyai bentuk yang pelik terpaksa dibuang ataupun diberi makan pada haiwan. Ini menyebabkan hanya 30 peratus sahaja daripada hasil tuaian dapat dijual.

Seorang petani bernama Mike Yurosek mencuba kaedah baru dimana lobak-lobak tersebut diambil dan dipotong menjadi lobak kecil. Ini menyebabkan ia lebih mudah di makan seperti makanan ringan.

Apabila lobak mini nya itu popular, dia membeli mesin untuk memotong lobak ini menjadi sepanjang 2 inci sama seperti yang kita lihat pada hari ini.
Jadi, benarlah ia berasal dari lobak yang tidak cantik bentuknya. Tetapi perlu diketahui kandungan di dalamnya sama sahaja seperti lobak biasa.


Baby carrot direndam dalam air klorin
Ada yang risau kerana lobak ini direndam dalam air klorin. Ianya sesuatu yang benar iaitu memang kebanyakan buah-buah dan juga sayur-sayuran direndam dalam air klorin untuk membunuh bakteria yang boleh menyebabkan keracunan makanan seperti E. Coli dan juga Salmonella. Bukan lobak ini sahaja yang direndam dalam air yang mempunyai tahap klorin yang rendah.

Kemudian lobak ini akan dibilas menggunakan air paip.

Pentingnya untuk kita tahu bahawa kepekatan klorin yang digunakan adalah lebih rendah berbanding dengan tahap klorin selamat yang telah ditetapkan oleh FDA.


Kesimpulannya
Baby carrot berasal dari lobak yang tidak sempurna bentuknya tetapi mempunyai kandungan seperti lobak biasa. Ia dijadikan kepada rupa bentuk sedemikian untuk lebih mudah orang memakannya dan tidak membazir lobak yang tidak cantik bentuknya tadi.

Penggunaan klorin pula adalah pada kadar yang sangat rendah dan dijamin oleh FDA keselematannya. Dalam air paip anda itu pun terdapat klorin. Ia berfungsi untuk membunuh bakteria supaya anda tidak terkena masalah keracunan makanan.

Ingat konsep ‘Dose makes the poison’. Kalau ambil air banyak-banyak pun boleh menjadi racun kepada badan anda.

Akhir kata, baby carrot adalah selamat untuk dimakan, rendah kalori dan mempunyai pelbagai mineral dan vitamin serta serat di dalammnya.


Sumber : RootOfScience