Nama tempatan dikenali belimbing pasir 1 atau nama saintifik Oxalis corniculata. Terdapat juga nama lain: Indian sorrel, amboti-ki-patti (india),creeping wood sorrel, yellow wood sorrel, weedy oxalis (english)

Tumbuhan dari jenis dikotiledon ini mudah dijumpai tumbuh liar dikawasan lapang yang berpasir.Ia mudah menguasai sesuatu kawasan dan merupakan rumpai yang perlu dikawal dikawasan pertanian. Ia merupakan tumbuhan yang kecil dan menjalar dan boleh menjalar spenajang 12 hingg 30 cm dari akarnya.

Batangnya kecil , rapuh dan mudah patah serta mempunya bulu-bulu halus.Ia mempunya bunga berwarna kuning terang manakala buahnya pula berbentuk silinder dan mempunyai banyak biji benih yang halus.Ia selalunya tumbuh dikawasan yang agak lembat dan mempunyai air yang mencukupi.

Di Malaysia tumbuhan ini banyak didapati tumbuh ketika musim hujan.Bunganya mempunyai rasa yang masam kerana ia mengandungi asid oksalik. Selain daripada itu ia juga kaya dengan vitamin B, zat besi dan kalsium. Ia juga kaya dengan kalium oksalat.Daunnya pula mengandungi sedikit selulos.
kegunaan:

Belimbing pasir banyak digunakan dalam perubatan tradisional melayu dan india untuk :

  • Mengubati demam.
  • Air rendaman daunnya yang diramas-ramas dapat menurunkan suhu badan.untuk penyakit skurvi, ia digunakan untuk rawatan dan pencegahan.
  • Air rendaman daunnya digunakan untuk tujuan ini.
  • Untuk senak perut pula, daunnya yang disegar dimakan.
  • Daunnya juga boleh dijadikan appetizer atau pembuka selera.
  • Daunnya yang direbus bersama bersama mentega dan susu digunakan untuk menangani masalah berak berdarah (disentri) dan enteritis yang tidak terlalu teruk.
  • Daun segar yang ditumbuk bersama madu atau gula juga boleh digunakan untuk tujuan ini.selain daripada itu ia juga digunakan untuk merawat penyakit kuning, dahaga melampau yang disebabkan oleh diabetis atau bahang cuaca yang terlalu panas (keadaan ini sering dialami dibeberapa tempat diindia pada musim kemarau).
  • Ia juga digunakan untuk penyakit lain seperti masalah kulit,insomnia dan masalah mata. Oleh kerana ia mengandungi asid oksalik yang berkepekatan tinggi, pesakit gout,athritis dan rheumatik dilarang dari mengambil persediaan herba dari tumbuhan ini.