Kebanyakan ibu menggunakan bedak pada bayinya. Selain memberikan keharuman pada tubuh bayi, bedak dipercayai dapat menyerap kelembaban pada tubuh bayi.

Kebanyakan produk bedak bayi menggunakan talc sebagai bahan asas. Talc adalah batuan mineral yang telah melalui proses hingga menjadi butiran-butiran halus.

Berikut beberapa alasan mengapa bedak talc dianggap berbahaya pada bayi:

  • Bedak talc terbuat dari berbagai kombinasi bahan seperti zinc stearate, magnesium silicates, dan sebagainya. Bahan-bahan tersebut berukuran sangat kecil seperti debu dan boleh masuk ke dalam paru-paru anak anda. Ia boleh mengakibatkan diserang pneumonia atau cancer paru-paru.
  • Bahaya pada bayi anda yang menyedut bedak talc, diantaranya boleh menyebabkan kematian. 
  • Pakar kulit membuktikan bahawa jika dibandingkan pemakaian bedak talc dengan krim atau lotion kulit untuk bayi, maka krim atau lotion kulit lebih ampuh untuk mencegah dan mengubati ruam popok berbanding bedak.

Berdasarkan akibat-akibat negatif itulah, American Academy of Pediatrics melarang penggunaan bedak berbahan dasar talc pada bayi. 

Ditambah lagi, penggunaan bedak berbahan dasar talc pada kemaluan bayi perempuan dapat menyebabkan kanker ovarium. Isu tersebut masih dalam proses penelitian untuk dibuktikan kebenarannya.